SDW krijgt een 8!

Cliënten, vertegenwoordigers en medewerkers geven SDW gemiddeld een 8 of hoger. Dit komt uit het clienttevredenheidsonderzoek 2020.

Het cijfer is iets hoger dan in 2018. We scoren vooral goed op de ‘relationele’ aspecten. Zoals zorgzaamheid, de benadering en het luisteren naar de client. Ook is er veel waardering voor de kwaliteiten van onze medewerkers en krijgen we een positieve beoordeling over de mogelijkheid tot inspraak en medezeggenschap. Interim-bestuurder Hilde Hulsen: “We zijn heel erg trots op dit resultaat en dat het ook weer licht verbeterd is ten opzichte van 2018. En met de verbeterpunten gaan we de komende tijd aan de slag.” 

Het onderzoek is uitgevoerd bij wonen, werken en ambulante begeleiding. Ook hebben we gevraagd hoe we medezeggenschap van clienten kunnen verbeteren. We zien dat er weinig verschillen zijn tussen teams en locaties. Hilde: “We bieden bij SDW veel verschillende soorten ondersteuning. Dan is het fijn om te zien dat, of je nu ondersteuning krijgt bij het werk, je woont bij SDW of zelfstandig woont maar daar ondersteuning krijgt, je de zorg op eenzelfde manier ervaart. Wel zien we dat de continuïteit van onze begeleiding nog verbeterd kan worden. Als een begeleider wisselt, is dat voor een client natuurlijk niet fijn. Ook zouden we nog meer aandacht kunnen besteden aan de individuele client en is de balans met een neventaak, zoals administratie, daarin lastig.”

Binnenkort ontvangen alle teams de uitkomsten en verbetersuggesties aan de hand van zogenoemde kwaliteitsverbeterkaarten. Teams kunnen op deze manier de komende tijd samen met cliënten en vertegenwoordigers aan de slag met zaken die beter kunnen, maar ook zien waar zij al sterk in zijn. Het clienttevredenheid is uitgevoerd met behulp van de Quality Qube, een instrument gericht op de ‘zorgdriehoek’ (cliënt – vertegenwoordiger – medewerker). Van 17 februari tot en met 11 mei 2020 hebben ruim 1000 clienten, vertegenwoordigers en medewerkers de vragenlijst ingevuld. Over twee jaar zal er weer een onderzoek worden uitgevoerd. 

Liever iemand persoonlijk spreken? Kom in contact met een van onze medewerkers

Plan een afspraak met een van onze medewerkers, of stel gewoon eerst wat vragen.