Strenger controleren op op tijd afzeggen
Het kan gebeuren dat je een keer niet naar de dagbesteding kunt komen. Of dat je een afspraak met een begeleider of behandelaar van SDW moet afzeggen. We hebben daar in onze algemene voorwaarden afspraken met je over gemaakt. De algemene voorwaarden kun je lezen op www.sdw.nl/publicaties. In artikel 23 staat dat je minimaal 48 uur (2 dagen) van tevoren moet afmelden (annuleren). Als je niet op tijd afmeldt, dan mag SDW jou een rekening sturen.
Tot nu toe hebben we nog nooit een rekening gestuurd bij te laat of niet afzeggen. En dat gaan we ook nu niet meteen doen. Maar we vinden het wel belangrijk dat we ons allemaal aan de afspraken houden. Ook dat hoort namelijk bij meedoen in de maatschappij. Bovendien kunnen we bij op tijd afzeggen ook beter rekening houden met de in te plannen begeleiders.
Daarom gaan we strenger controleren op het op tijd afmelden. Als het nodig is, voert jouw persoonlijk begeleider daarover met jou een gesprek. Zodat we kunnen achterhalen hoe het komt dat je niet of niet op tijd afmeldt. Komt het na het gesprek nog steeds voor, dan kunnen we jou eventueel een rekening sturen voor de kosten van niet op tijd afzeggen.
Veelgestelde vragen en antwoorden
Ik kan toch niet twee dagen van tevoren weten of ik ziek word? Hoe gaat het als ik me 's ochtends ziek meld?
Als je ziek bent, heb je een geldige reden om af te zeggen. Natuurlijk kun je dat niet 48 uur van tevoren weten. Ziek is ziek, daar doen we niet moeilijk over.
Ik heb over twee dagen een afspraak met mijn ambulant begeleider die ik af wil zeggen, maar mijn ambulant begeleider is nu twee dagen vrij. Hoe kan ik dan afzeggen?
Je kunt afzeggen bij de vervanger van je begeleider of een bericht achterlaten voor je begeleider. Bijvoorbeeld door de voicemail in te spreken. Doe je dit 48 uur voor je afspraak, dan is dat goed.
Ik moet nu voor een spoedgeval naar het ziekenhuis met mijn man/vrouw/kind, waardoor mijn afspraak met mijn begeleider vandaag niet door kan gaan. Krijg ik nu dan een rekening toegestuurd vanwege te laat afmelden?
We gaan sowieso eerst met je in gesprek over waarom je niet of te laat hebt afgezegd. In dit geval heb je een goede reden, waardoor we begrijpen dat je niet eerder kon afzeggen. We maken gewoon een nieuwe afspraak met je (en wensen je sterkte met het spoedgeval).
Beseffen jullie als zorgorganisatie wel dat jullie te maken hebben met mensen met een verstandelijke beperking?
Ja, daar zijn we ons van bewust. Maar: ook met mensen met een beperking kun je afspraken maken. Bovendien gaan we eerst met iemand in gesprek als dit vaak gebeurt. Zo willen we achterhalen waarom te laat of niet wordt afgemeld en of we als SDW daar iets aan kunnen doen.