DigiContact geeft Stefan rust en houvast
Als de spanning oploopt, kan Stefan zijn verhaal kwijt. Niet alleen op vrijdag bij Marleen, zijn ambulant begeleider van SDW, maar ook tussendoor. Gewoon, door even te bellen. “Ze zijn er altijd voor me. Dat voelt fijn”, zegt hij. Dankzij DigiContact staat hij er nooit alleen voor.
Stefan werkt bij WVS en krijgt om de week ambulante begeleiding van Marleen. Maar soms is dat ene uurtje niet genoeg. “Sommige weken liep de spanning zó op, dan belde hij mij tussendoor”, vertelt Marleen. “Maar dat ging niet altijd en dan voelde ik me rot. Stefan heeft dat luisterend oor echt nodig.”
Een extra hulplijn
Daarom kwam DigiContact erbij. Een professionele hulplijn, 24/7 bereikbaar, met mensen die goed kunnen luisteren en meteen meedenken. “Als ik de hulp een cijfer mag geven van 0 tot 10, geef ik het een 8”, zegt Stefan volmondig. “Want ik kan er altijd terecht. Als ik stress heb of ergens mee zit, dan helpen ze me met tips en ideeën. Ik voel me echt gehoord.”
Hij belt meestal 1 à 2 keer per week. Liever dan beeldbellen, want dat vindt hij ongemakkelijk. “Ik doe alleen telefoneren en het fijne is: ik kan in alle rust mijn verhaal vertellen. Zij nemen echt de tijd voor mij, ze luisteren en geven advies.”
‘Ik ben een opkropper’
Stefan heeft autisme en ervaart regelmatig depressieve gevoelens. Op het werk vindt hij het lastig om zijn emoties te uiten. “Als ik ergens mee zit en het tegen mijn baas zeg, gebeurt er vaak niks. Terwijl ik dan al met mezelf in de knoop zit. Dan bel ik DigiContact en zeggen zij bijvoorbeeld: maak duidelijke afspraken op het werk. Dat helpt.”
Marleen vult aan: “Stefan heeft behoefte aan ventileren. Veel mensen denken: die wil gewoon aandacht. Maar wij weten: dit is zijn manier om overeind te blijven. Daarom is DigiContact zo belangrijk. Je hoeft niet te wachten tot het volgende begeleidingsmoment.”
Van lastige momenten naar overzicht
De samenwerking tussen SDW en DigiContact zorgt voor rust, merkt ook Marleen. “Sinds hij DigiContact gebruikt, belt hij mij tussendoor bijna niet meer. Niet omdat ik hem niet wil spreken, maar omdat ik nu weet: hij kan zijn verhaal kwijt. Dat geeft rust. Voor mij én voor hem.”
En het mooie is: ook Marleen blijft op de hoogte. DigiContact houdt gesprekken kort en professioneel en maakt notities die in het systeem komen. “Zo kunnen we op vrijdag sneller tot de kern komen. We weten wat er tussendoor is gebeurd en dat helpt enorm.”
Stapje voor stapje verder
DigiContact is geen vervanging van de persoonlijke begeleiding, maar een waardevolle aanvulling. Stefan werkt ondertussen met een lifestylecoach, volgt muziektherapie en wil straks ook weer gaan sporten. “Eerst het één, dan het ander”, zegt hij. “Maar ik kom er wel.”
En als het even niet lukt? Dan is er altijd iemand die luistert. “Zij komen altijd met tips. En als dat niet genoeg is, zeggen ze: dan gaan we meer hulp inschakelen. Net als mijn begeleiders Marleen en Renée dat doen en dat voelt vertrouwd.”
‘Het is echt een mooie ondersteuning’
Voor Marleen is het duidelijk: “DigiContact maakt mijn werk makkelijker. Ik weet dat Stefan zich gehoord voelt, ook buiten onze gesprekken om. En ik merk dat hij rustiger is en minder spanning ervaart. Er is meer ruimte om te groeien.” En Stefan? Die is dankbaar. “Ze staan echt voor je klaar. Altijd. Dat geeft mij houvast.”